Jij bent uniek

Het unieke verhaal van…

Riemert de Boer

Technologie in de zorg

De moderne techniek ondersteunt medewerkers in de zorg en maakt cliënten zelfredzamer zodat ze langer thuis kunnen wonen. TSN maakt daarom gretig gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen en handige apps.

Riemert de Boer, Regisserend Wijkverpleegkundige in Groningen, werkt al meer dan twintig jaar bij TSN Thuiszorg en hij heeft dus ook al heel wat veranderingen meegemaakt als het gaat om technologische vernieuwingen. Zelf is hij erg enthousiast over de rol van de moderne techniek in de thuiszorg. Niet voor niets volgt hij de masteropleiding Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn. Tijdens de studie leert hij onder meer een link te leggen tussen zorg en technologie. En dat past hij meteen toe bij de problemen die hij tegenkomt in zijn eigen werk als wijkverpleegkundige. Daarnaast volgt hij voor TSN alle technologische ontwikkelingen in de thuiszorg op de voet. “Want”, zo zegt hij, “door de inzet van technologische snufjes, handige apps en ingenieuze apparaten wordt zorg geven, maar ook zorg ontvangen alleen maar makkelijker. De moderne techniek ondersteunt medewerkers en maakt cliënten zelfredzamer zodat ze langer zelfstandig thuis kunnen wonen.”

Nieuwe ontwikkelingen

TSN probeert zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de technologische ontwikkelingen in de zorg. Het afgelopen jaar zijn daarom opnieuw enkele van die ontwikkelingen ingevoerd bij de thuiszorg van TSN. “Voor de medewerkers was de grootste verandering de inzet van het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) en het werken met tablets. Dat loopt nu heel goed. Er zijn nog maar weinig medewerkers die terugverlangen naar het papieren tijdperk. Dit jaar is ook een app geïntroduceerd bij TSN die een dubbele medicijncontrole uitvoert. Deze app wordt gebruikt bij risicovolle medicatie zoals bijvoorbeeld injecties en bloedverdunners. “Een tweede check was er altijd al wel bij deze medicatie, maar tot nu toe gebeurde dat door een tweede medewerker die er speciaal voor moest langskomen om mee te kijken. En wat ook voor kwam, was dat de ene collega ’s ochtends de medicijnen klaarzetten en de andere collega ze ’s middags of ’s avonds toediende. Met deze app is dat niet meer nodig omdat je collega op afstand kan ‘meekijken’ in een beveiligde omgeving en zo de dubbele medicijncontrole kan uitvoeren. De app is een stuk veiliger dan de oude manier van werken omdat fouten eerder worden ontdekt.”

Cliënten zelfredzamer

Iets anders waar TSN Thuiszorg nu regelmatig gebruik van maakt is de Medido. Dit handige hulpmiddel is een slimme medicijndispenser voor de uitgifte van medicatie. In de dispenser zit een medicijnrol, een chip en een simkaart die contact maken met de apotheek. Elke keer als de cliënt zijn medicijn moet nemen, wordt hij of zij gewaarschuwd door de dispenser. “Voorheen moest er altijd één van onze medewerkers langs om de cliënt te helpen herinneren aan de medicatie. Nu is dat niet meer nodig en dat vergroot de zelfredzaamheid en de zelfstandigheid van de cliënt. Sowieso merk ik dat veel van onze cliënten blij zijn met het gemak dat ze hebben van dit soort technologische ontwikkelingen. Natuurlijk zeggen ze eerst: ‘Waar kom je nu weer mee aan? Maar als ze door hebben hoe makkelijk het apparaat werkt, zijn ze er alleen maar lovend over.”

Toekomst

Volgens Riemert kan de thuiszorg al bijna niet meer zonder technologie. Vooral het monitoren van bijvoorbeeld lichaamsfuncties van cliënten zal in de toekomst meer en meer in de gaten worden gehouden door ingenieuze, technologische snufjes die op afstand bediend kunnen worden. Hierdoor hoeven onze medewerkers steeds minder vaak langs te komen om controles uit te voeren. In de toekomst vindt de zorg dus steeds meer ‘op afstand’ plaats en houdt de cliënt langer de regie over zijn eigen leven. Want daar draait het uiteindelijk om: we willen dat de cliënt zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen, op een gezonde en fijne manier.”